1990 skrev en man vid namn Tom Peters artikeln ”Get Innovative or get dead” och årtionden senare skulle denna artikels träffsäkra titel ha större betydelse än vad Peters själv hade kunnat ana.
Omstörtande innovation eller disruptive leadership som den engelska termen lyder, tycks vara mer än enbart en trend. Det är det hetaste inom managementvärlden just nu och chefer ser sig om för att implementera omstörtande innovation i sitt företag i så stor grad som det går.
Det är dock lite oklart vilka innovationer som får kallas för omstörtande men det ordet främst associeras med är oväntade tekniska lösningar som skakar om de redan etablerade. Dessa oväntade tekniska lösningar kan få stora bolag att falla som schackpjäser, men inte genom att det konkurreras med dem på deras egna villkor. Snarare tvärtom. Gamla affärsmodeller undermineras, synen av vad som är kundvärde förändras och på så sätt hittas nya kunder, kunder som aldrig annars hade blivit kunder. Kort kan det sägas att en omstörtande innovation är något som vänder upp och ned på den rådande spelplanen och skriver om de rådande reglerna.
Ett konkret exempel på detta är Netflix. Netflix skapades inte som ett försök till att eliminera videobutiker eller kabeltelevision. Det skapades av den anledningen att man ville förbättra sättet som det hyrs filmer på. Detta gjorde så att ett nytt kundvärde växte fram och innan vi visste ordet av det, så hade den rådande spelplanen förändrats för oss alla.
Allting handlar om att fokusera rätt
Hemligheten till omstörtande innovation är att veta var fokus ska läggas. Eller snarare var det inte ska läggas. På konkurrenten. Lägger du all fokus på konkurrenten, riskerar du att till slut tänka som konkurrenten och alla dina idéer formas utefter det. Vilket i sin tur kommer att leda till att du konkurrerar med konkurrenten, istället för att lägg fokus på att granska det rådande läget och ställ frågan: Finns det ett bättre sätt än det sättet som existerar för närvarande?
Se över kundbehovet är vad det handlar om
Många företag idag riskerar att halka efter om de inte kan vara mer tillmötesgående gentemot deras kunders behov och förväntningar. Att se värdet i innovativa lösningar kan i slutändan vara det som avgör om ett företag kommer att fortsätta utvecklas eller avvecklas. Spelreglerna för dagens företag har ändrats så disruptive leadership borde ses som något mer än bara ett förslag. För att förbli relevant som företag i dagens företagsklimat, måste både du och företaget konstant utvecklas. Att implementera omstörtande innovation som en del av denna utveckling, är att ta ett steg i rätt riktning.
Så vad gör du för att vända upp och ned på den rådande spelplanen? Håller du dig till reglerna? Eller skriver du om reglerna? Har du svårt att ta steget så följer här några tips på vad som är värt att ha i åtanke när du försöker inkorporera disruptive leadership metoden i företaget.
1. Ställ frågor som dina konkurrenter inte ställer
Var så hängiven att din hängivenhet gränsar till motbjudande. Ta reda på allt du kan ta reda på om dina kunder, och om deras kunder. Ställ kolossala mängder med frågor, frågor som oftast börjar med ”varför” och ”hur kan vi göra detta bättre för våra kunder?”
2. Undersökning är A och O
Undersök sådant som dina konkurrenter inte har undersökt. Och även sådant som dina kunder inte heller har undersökt. Nyckeln till framgång är att konstant jobba mot en förbättring. Var inte rädd för att ersätta ett gammalt tankesätt med ett nytt. Fokusera på att konstant förbättra det rådande läge och försöka göra det mer effektivt.
3. Arbeta med vad du har
Ingen kan med säkerhet säga vad framtiden har att utvisa så se till att ta vara på nuet och de idéer som föds just då. För planerar du för långt in i framtiden kan de idéer du har nu, gå till spillo och helt enkelt falla mellan stolarna. Verkställ dem först, för att sedan lägga fram en plan som sträcker sig flera år framåt.
4. Omge dig med rätt nätverk
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något som det heter. Olika åsikter och delade insikter och lärdomar är det som är grundstenen till omstörtande innovation. Så se över ditt nätverk och se till att förutsättningarna är på sin topp. Dela idéer öppet och för diskussioner, det kommer onekligen att leda till nya innovativa möjligheter, och även lösningar på existerande problem.
5. Återuppfinn hjulet
Även om du sedan din uppväxt har hört uttrycket ”du behöver inte uppfinna hjulet på nytt” så är vissa saker värda att ägna innovationskraft åt en extra gång. Betrakta aldrig något som färdigutvecklat och gå alltid in med inställningen att väldigt mycket går att utveckla och förändra. Du kanske redan sitter på något som går att vidareutveckla? Och vid närmare eftertanke, har inte hjulet själv blivit återuppfunnet många gånger om? Eller vidareutvecklats om vi nu ska vara mer korrekta.