lectureContent.image.alt
test

RASMUS MARK PEDERSEN

Etiskt tänkande börjar på toppen

Det hjälper Too Good To Go att vara ett värderingsstyrt företag, men det är långt ifrån tillräckligt när hållbarhet och klimatmedvetenhet ska göras konkreta. Landschefen Heidi Boye anser att förändringarna bäst börjar högst upp.

Kampen mot matsvinn är kärnan i Too Good To Gos verksamhet. Den danska startup-företaget är framgångsrikt på grund av sitt tydliga uppdrag. Men en tydlig vision är inte tillräcklig om man faktiskt vill vara ledande inom etiskt tänkande.

"Vår modell är kommersiell, där vi tjänar en liten avgift varje gång vi räddar mat", förklarar landschefen för Too Good To Go, Heidi Boye.

Affärsidén är att koppla samman företag och konsumenter så att företagen kan bli av med överskottsmat de annars skulle slänga och konsumenterna kan få mat till ett bra värde för pengarna.

På så sätt hjälper Too Good To Go till att minska matsvinnet, vilket är en av de stora klimatbovarna på vår planet.

"Ju mer mat vi räddar, desto mer pengar tjänar vi. På så sätt går vår affärsverksamhet och uppdrag hand i hand", förklarar Heidi Boye.

Hon inser därför att hon har en av de enklare uppgifterna när det gäller etiskt tänkande på ledningsnivå. De tjänar pengar eftersom konsumenterna vill ha hållbarhet - inte trots det.

Inte längre en dam med CSR

Men alla företag borde idag inkludera hållbarhet och etik i sitt ledarskap, anser Heidi Boye:

"Jag erkänner inte att det kostar något att tänka hållbart. För det kostar också att inte tänka hållbart. Man kan förlora både medarbetare och kunder, eftersom kraven ökar i alla delar av leveranskedjan", säger hon.

Det är också därför hållbarhet och etik börjar i ledningen, enligt Heidi Boye:

"Som grund borde du ha någon form av systemansvar. En gång var CSR något man hade lite vid sidan av, och det var oftast en ensam anställd, oftast en kvinna, som hade ansvaret. Idag är det en central del av företagsdriften", anser Heidi Boye.

Därför är det viktigt att ledningen ser på vad man mäter och belönar i företaget. För om hållbarhet inte är något som verkligen uppskattas, kommer det inte heller vara något som medarbetarna tar på allvar.

1 000 korvbröd i Midtjylland

Även om Too Good To Go är långt framme på hållbarhetsagendan, går det inte alltid bra med nya initiativ.

"Vi är ju en startup, och det innebär att vi provar saker. Därför har vi också gjort massor av misstag när vi utvecklat vår verksamhet. Också på sätt som inte nödvändigtvis har varit skalbara", förklarar hon och tänker bland annat tillbaka på de 1 000 korvbröden i Midtjylland.

"Vi har som uppdrag att rädda så mycket mat som möjligt. Så när vi blev tillfrågade om vi ville rädda 1 000 korvbröd som höll på att bli för gamla, ville vi självklart det", förklarar hon.

Problemet var bara att det vid den tiden inte fanns tillräckligt med konsumenter i Midtjylland som ville komma förbi och hämta korvbröd till familjen med så kort varsel.

"Så vi kunde inte sälja det mesta av partiet. Men vi lärde oss också en viktig läxa om hur vår affärsmodell fungerar bäst", förklarar hon.

Certifiering gör etik konkret

Idag är en annan viktig aspekt att när själva kärnverksamheten är kopplad till hållbarhet bör hela företaget också vara det. Too Good To Go har valt att bli B Corp-certifierade, vilket ställer krav på vardagen.

Heidi Boye pekar på att de har behövt hitta CO2-vänliga lokaler, skriva ut så lite som möjligt, sortera avfall och ha koll på energiförbrukningen. Här har en B Corp-certifiering hjälpt till att få ordning på alla delar av företaget.

"Det är för företag som tror på att det också är viktigt att ge tillbaka till samhället. Det säkerställer också ett stort fokus på mångfald och inkludering och gör det till en naturlig del av vår verksamhet", förklarar hon.

Således mäts de både på de miljömässiga och sociala avtryck de lämnar i samhället. Dessutom har några dagar per år avsatts för att anställda frivilligt kan arbeta med matsvinnsprojekt i lokala ideella organisationer.

Too Good To Go startade i Danmark 2016 men är idag verksamt i 17 länder i Europa och Nordamerika och har 78 miljoner användare globalt.